26 مرداد 1402

تجربه کاربری یکپارچه با طراحی سایت تطبیقی

چشم انداز دیجیتال در سال های اخیر دستخوش تغییر لرزه ای شده است. دستگاه های تلفن همراه، به ویژه گوشی های هوشمند، شروع به تسلط بر ترافیک وب کرده اند.

تصویر طراحی وب تطبیقی

با این تغییر، انتظارات مصرف کننده تکامل یافته است. بازدیدکنندگان به طور فزاینده‌ای نسبت به سایت‌هایی که برای موبایل بهینه‌سازی نشده‌اند تحمل نمی‌کنند، احتمالاً در چنین مواردی به سایت بهینه‌سازی شده برای موبایل رقیب مهاجرت می‌کنند.

اکنون دانلود کنید: 25 هک رایگان HTML و CSS

در دنیای کسب و کار رقابتی امروز، ارائه یک تجربه کاربری یکپارچه در تمامی پلتفرم‌ها دیگر یک لوکس نیست، بلکه یک ضرورت است. دقیقاً اینجاست که طراحی تطبیقی ​​ارزش خود را ثابت می‌کند و تجربه کاربری بی‌نظیری را بدون توجه به دستگاه تضمین می‌کند. این مقاله به جزئیات طراحی وب تطبیقی ​​می پردازد، کاربردهای آن را بررسی می کند و آن را با رقیب اصلی آن، طراحی واکنش گرا مقایسه می کند.

طراحی وب تطبیقی ​​چیست؟

طراحی تطبیقی ​​با ارائه رابط های کاربری گرافیکی (GUI) که قادر به تنظیم متنی بر اساس اندازه صفحه نمایش هستند، به پر کردن شکاف بین دستگاه ها و تحویل کمک می کند. طراحان چندین قالب رابط کاربری گرافیکی در اندازه های مختلف ایجاد می کنند – سپس، زمانی که بازدیدکنندگان به وب سایت شما می رسند، مناسب ترین اندازه انتخاب شده و نمایش داده می شود تا بهترین تجربه کاربری (UX) را ارائه دهد.

بر اساس این تعریف، واضح است که طراحی وب تطبیقی، تنوع روزافزون اندازه‌های صفحه‌نمایش مورد استفاده بازدیدکنندگان امروزی را تشخیص می‌دهد – این امر محبوبیت اندازه‌های صفحه نمایش خاص را در میان دستگاه‌های تلفن همراه تأیید می‌کند.

نتیجه یک چارچوب مناسب است: در حالی که ممکن است دستگاه‌های دورتر با اندازه‌های صفحه غیر معمول وجود داشته باشند که UX بهینه را تحت یک مدل تطبیقی ​​ارائه نمی‌دهند، اکثریت قریب به اتفاق بازدیدکنندگان سایت، فرم و عملکرد متناسب با دیدگاه خاص خود را مشاهده می‌کنند.

جنبه های کلیدی سازگاری

طراحی وب قابل انطباق برای ارائه محتوای قابل استفاده و عملکردهای متنی به اشتراک کلی اندازه صفحه نمایش دستگاه متکی است. به طور معمول، توسعه‌دهندگان تطبیقی ​​طرح‌بندی ثابتی را برای شش عرض پیکسل صفحه نمایش ایجاد می‌کنند:

  • 320
  • 480
  • 760
  • 960
  • 1200
  • 1600

طراحان این شش الگوی رابط کاربری گرافیکی را با ویژگی‌ها، پیوندها و عملکردهای حیاتی ایجاد می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که هر زمان که بازدیدکننده جدیدی وارد می‌شود، در دسترس هستند. هنگامی که کاربران به وب سایت شما دسترسی پیدا می کنند، بهترین اندازه انتخاب شده و در دستگاه آنها نمایش داده می شود.

شایان ذکر؟ در حالی که اندازه های مختلف طراحی مشابهی خواهند داشت، هیچ الزامی برای یکسان بودن آنها وجود ندارد – بسته به عرض صفحه و عملکرد کلید، توسعه دهندگان ممکن است انتخاب کنند که ویژگی های کلیدی را اضافه، حذف یا تغییر دهند تا اطمینان حاصل شود که تجربه کلی ثابت می ماند (حتی اگر فرم در بین تعاملات طراحی کمی تغییر می کند).

نیاز به قیاس دارید؟ به اندازه لباس فکر کنید. پذیرایی از گسترده ترین بازار ممکن به معنای ایجاد طیف وسیعی از اندازه های استاندارد است که متناسب با اکثر مشتریان باشد. برخی از آنها در هر دو انتهای مقیاس پرت هستند در حالی که برخی دیگر حد وسط بین مرزهای اندازه را اشغال می کنند. با این حال، با انتخاب یک رویکرد مناسب، شرکت ها می توانند با گسترده ترین مجموعه نیازهای مشتری سازگار شوند.

طراحی پاسخگو در مقابل طراحی تطبیقی

طراحی واکنشگرا به عنوان جایگزینی برای طراحی تطبیقی ​​پدیدار شد و بر روی هر دستگاهی در هر اندازه تمرکز دارد. طراحی واکنش‌گرا که با افزایش سریع استفاده از دستگاه‌های همراه جرقه زده شده است، از یک طرح رابط کاربری گرافیکی ثابت و منفرد استفاده می‌کند که به طور فعال به اندازه صفحه نمایش کاربر پاسخ می‌دهد.

در تئوری، این به هر کاربر اجازه می دهد تا صفحات وب یا سایر عناصر گرافیکی را همانطور که در نظر گرفته شده تجربه کند – بدون توجه به اندازه دستگاه. بسیاری از سیستم‌های CMS قابلیت‌های طراحی واکنش‌گرا را برای پشتیبانی از تعداد روزافزون کاربران دستگاه‌های تلفن همراه در وب‌سایت‌ها ارائه می‌کنند.

اما کدام رویکرد برتر است؟ بیایید برخی از مزایا و معایب بالقوه هر راه حل را بشکافیم.

جوانب مثبت طراحی تطبیقی

بزرگترین مزیت طراحی تطبیقی؟ یک رویکرد سفارشی. ابتکارات تطبیقی ​​به جای افزایش یا کاهش مقیاس یک وب سایت دسکتاپ برای پاسخگویی به نیازهای دستگاه کاربر، به توسعه دهندگان اجازه می دهد بهترین تجربه را برای دیدگاه های منحصر به فرد دستگاه ایجاد کنند.

برای مثال، طرح‌های با عرض کوچک‌تر را می‌توان ساده‌تر و ساده‌تر کرد تا اندازه صفحه نمایش کاهش یابد، در حالی که پیشنهادات با وضوح بالاتر می‌توانند شامل محتوای بیشتر و کنترل بیشتر برای ارائه UX ایده‌آل باشند.

انطباق پذیری معایب طراحی

ماهیت مناسب طراحی تطبیقی ​​آن را نسبت به جایگزین‌های طراحی واکنش‌گرا انعطاف‌پذیرتر می‌کند. توسعه‌دهندگان باید الگوهای طراحی متعددی را بر اساس عرض‌های استاندارد ایجاد کنند، اما اگر اندازه صفحه نمایش آن‌ها حتی کمی خارج از حد معمول باشد، ممکن است کاربران همچنان با مشکلات فرم یا عملکرد مواجه شوند.

زمان نیز یک نگرانی است – شرکت‌ها باید منابع کارکنان موجود را داشته باشند، یا مایل باشند برای کمک‌های خارجی، برای شناسایی عناصر کلیدی رابط کاربری گرافیکی، طراحی نمونه‌های متعدد، و استقرار آنها در مقیاس، هزینه کنند.

حرفه ای طراحی واکنش گرا

وقتی صحبت از طراحی واکنشگرا می شود، هزینه یک عامل مهم است. شرکت‌ها می‌توانند به‌جای هزینه‌کردن برای توسعه، آزمایش و تکرار برای شش قالب سایت جداگانه، یک نسخه واحد طراحی کنند که به‌طور خودکار بر حسب تقاضا کاهش یا افزایش یابد. این همچنین تحویل سریع را تقویت می کند – راه حل های واکنش گرا را می توان به سرعت در پشتیبان های سایت برای ارائه تغییر اندازه رابط کاربری گرافیکی بر اساس تقاضا به کار برد.

پاسخ منفی

در حالی که طراحی واکنش‌گرا باید تجربه‌ای مناسب را برای کاربران بدون توجه به اندازه دستگاهشان ارائه دهد، مشکلات مربوط به نشانگرهای CSS یا HTML می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اندازه‌گیری پاسخگوی صفحه نمایش شود. علاوه بر این، عناصر بیرونی مانند تبلیغات ممکن است به درستی بارگذاری نشوند و عناصر بصری در معرض خطر جابه‌جایی روی صفحه در پاسخ به اندازه‌های مختلف صفحه هستند.

همچنین شایان ذکر است که بسیاری از طرح‌های واکنش‌گرا، نسخه‌های کوچک‌شده سایت‌های دسک‌تاپ هستند، به این معنی که بارگذاری آن‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه بسیار بیشتر از بهترین پیشنهادات تطبیقی ​​طول می‌کشد.

نمونه های طراحی تطبیقی

طراحی تطبیقی ​​در عمل چگونه به نظر می رسد؟ ما چند نمونه برای بررسی شما جمع آوری کرده ایم.

1. آمازون

اسکرین شات 28-07-2023 در 4.56.04 بعد از ظهر

غول خرده‌فروشی آنلاین، آمازون، طراحی وب تطبیقی ​​را برای سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری و ارائه یک UX ثابت برای مشتریان عظیم و جهانی خود انتخاب کرد. علاوه بر این، کاربران تلفن همراه به لطف قالب‌های تطبیقی ​​قوی، اگر ظاهر و احساس را ترجیح می‌دهند، به راحتی می‌توانند از نمای برنامه به نمای کامل سایت تغییر کنند.

2. USA Today

اسکرین شات 28-07-2023 در ساعت 5.00.07 بعد از ظهر

سهولت استفاده و ناوبری ساده برای وب سایت USA Today بسیار مهم است. کاربران باید بتوانند آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند، در غیر این صورت، تغییر صفحه نمایش و تبلیغات احتمالی ناشی از طراحی واکنش‌گرا می‌تواند باعث به هم ریختگی صفحه شود و در عوض کاربران را به سایت رقیب بفرستد.

3. انبار خانه

نمونه طراحی تطبیقی ​​انبار خانه

برنامه تلفن همراه Home Depot به طور مشخص با سایت دسکتاپ خود متفاوت است و به کاربران دستگاه تجربه ای کارآمد را هنگام خرید آنلاین ارائه می دهد. طراحی تطبیقی ​​این امکان را فراهم می‌کند، زیرا توسعه‌دهندگان آن‌ها این آزادی را داشتند که الگوهایی ایجاد کنند که با دسته‌های دستگاه خاص مطابقت داشته باشد، نه اینکه تجربه کامل دسکتاپ را روی صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر متراکم کنند.

طراحی تطبیقی ​​را در وب سایت خود پیاده کنید

طراحی وب تطبیقی ​​بهترین رویکرد را برای تحویل محتوای دیجیتال و تجربه کاربر نهایی ارائه می دهد. در حالی که راه‌حل‌های واکنش‌گرا یک رویکرد یک‌اندازه را نوید می‌دهند، ساختار تقسیم‌بندی شده طراحی تطبیقی ​​این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا رابط‌های کاربری گرافیکی جامع و حساس به زمینه را سفارشی‌سازی و مدیریت کنند.