5 آذر 1402

یک راهنمای 3 دقیقه ای برای Doctype HTML

توسعه وب شامل طیف وسیعی از زبان ها مانند HTML ، CSS، جاوا اسکریپت، جاوا، پایتون، SQL، PHP و غیره است.

doctype html: شخصی که نحوه استفاده از docutype html را یاد می گیرد

برای اینکه این زبان ها به درستی و منسجم در یک صفحه وب کار کنند، بسیار مهم است که “doctype” یا Document Type Declaration را اعلام کنید. Doctype اساساً به مرورگرها آموزش می دهد که چگونه سند را تفسیر و ارائه کنند.

بیایید نگاهی دقیق تر به doctype HTML زیر بیندازیم.

اکنون دانلود کنید: 25 هک رایگان HTML و CSS

در اینجا نمونه ای از فایل HTML با اعلان doctype آورده شده است:

 

این یک عنوان است

این یک پاراگراف است.

 

بیایید نگاهی دقیق تر به بیانیه doctype HTML زیر بیندازیم.

HTML Doctype Declaration

اعلان HTML یک عنصر یا برچسب HTML نیست. این دستورالعملی است که به مرورگر می گوید که چه نوع سندی را انتظار دارد.

تمام اسناد HTML باید با یک اعلان شروع شوند. بسته به اینکه سند در چه نسخه ای از HTML نوشته شده باشد، اعلان متفاوت است.

برای مثال، بیانیه سختگیرانه HTML4 آمده است:

“http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd”>

در اینجا اعلامیه سختگیرانه XHTML 1.0 آمده است:

“http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd”>

در هر دو مثال، اطلاعاتی که بعد از «عمومی» ظاهر می‌شود، به تعریف نوع سند (DTD) اشاره دارد. یک DTD ساختار یک سند و اینکه کدام عناصر و ویژگی ها معتبر هستند را تعریف می کند. در مثال‌های بالا، DTD در فایل‌های خارجی توسط کنسرسیوم وب جهانی (W3C) اعلام شده است، که در گیومه به آنها ارجاع داده شده است.

توجه داشته باشید که هر دو به DTD های سختگیرانه اشاره می کنند، که برای صفحات وب استفاده می شود که ویژگی ها و عناصری را که W3C انتظار داشت با افزایش پشتیبانی CSS حذف کند، استفاده می شود. همچنین DTD های انتقالی و فریم ست وجود داشت.

هنگام نوشتن با آخرین نسخه HTML، HTML5، دیگر نیازی به مراجعه به DTD نیست . بیایید نگاهی دقیق تر به بیانیه doctype HTML5 در زیر بیندازیم.

HTML5 Doctype

در HTML5، اعلان doctype است. نوشتن و به خاطر سپردن آن آسان است، به ویژه هنگامی که با اعلان های پیچیده doctype نسخه های قبلی HTML مقایسه می شود.

اعلامیه به حروف کوچک و بزرگ حساس نیست. اگرچه معمولاً با حروف بزرگ نوشته می‌شود، اما می‌توانید آن را به صورت حروف کوچک، جمله و غیره بنویسید، و مرورگر همچنان آن را به‌عنوان اعلان doctype HTML تشخیص می‌دهد.

در اینجا چند نمونه وجود دارد که می تواند مؤثر باشد:

 

این به مرورگر می‌گوید که این نوع سند HTML5 است، بنابراین می‌داند کدام عناصر معتبر هستند.

به عنوان مثال، عنصر لنگر HTML، در انواع HTML5، HTML4 و XHTML معتبر است. عنصر مخفف HTML، فقط برای HTML4 و XHTML معتبر است – نه در HTML5. از سوی دیگر، عنصر گفتگوی HTML،

 

 

Doctype HTML Token غیر منتظره

هنگام ایجاد یک فایل HTML با اعلان doctype، ممکن است یک پیام خطای “Token غیر منتظره” دریافت کنید. در اینجا به طور معمول به نظر می رسد:

Uncaught SyntaxError: نشانه غیرمنتظره

در همان خط اعلان HTML ظاهر می شود، اما دلیل این خطا نحوه نوشتن اعلان نیست. در عوض، معمولاً به جاوا اسکریپت مربوط می شود.

به عنوان مثال، اگر به یک فایل جاوا اسکریپت – مانند core.js – در فایل HTML خود ارجاع دهید و مرورگر نتواند این فایل را پیدا کند، خطای “توکن غیرمنتظره” را نشان می دهد. این یک مشکل رایج برای وب سایت هایی است که روی سرور آپاچی اجرا می شوند.

برای رفع این خطا، باید مسیر فایل را در تگ اسکریپت خود با مسیر صحیح فایل جایگزین کنید — یا می توانید فایل core.js را به محل صحیح ذکر شده در تگ اسکریپت منتقل کنید.

فرض کنید تگ اسکریپت شما به صورت زیر است:

 

در این صورت، می‌توانید «/Client/public/core.js» را جایگزین کنید یا فایل core.js را به مکان /Client/public/ منتقل کنید.

حالا فرض کنید روی Client/public کلیک کرده اید و فایلی به نام “core.js” را می بینید. در این صورت، مجوزهای مربوط به پوشه عمومی و فایل core.js را دوباره بررسی کنید. هر یک از اینها ممکن است فاقد مجوزهای مناسب باشند و در نتیجه باعث ایجاد خطای “توکن غیرمنتظره” شوند.

بیایید همه چیزهایی را که در این پست مورد بحث قرار دادیم، با این ویدیو مفید مرور کنیم.