15 شهریور 1402

تست API: چیست، چرا مهم است و چگونه آن را انجام دهیم

طبق گزارش Global Industry Analysts Inc، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی تست API تا سال 2026 به 1.8 میلیارد دلار برسد که از 641.6 میلیون دلار در سال 2020 بیشتر است .

یادگیری فردی در مورد تست API

این رشد بازار مربوط به افزایش برنامه های کاربردی ابری و پلتفرم های به هم پیوسته است که به رابط های برنامه نویسی برنامه (API) نیاز دارند . API های بیشتر به معنای آزمایش بیشتر برای تعیین اینکه آنها انتظارات را برای عملکرد، قابلیت اطمینان، عملکرد و امنیت برآورده می کنند. بدون این آزمایش، یک API ممکن است مطابق انتظار عمل نکند، که می تواند بر بسیاری از نرم افزارها و سرویس ها تأثیر بگذارد.

اکنون دانلود کنید: نحوه استفاده از API [کتاب الکترونیکی رایگان]

در این پست یاد خواهید گرفت:

 

توسعه نرم افزار کاربردی تحت سلطه رویکرد معماری سه لایه است، که معماری متشکل از یک لایه ارائه، لایه منطق تجاری و لایه پایگاه داده است.

معماری سه لایه در نرم افزار شامل لایه ارائه، کسب و کار و دسترسی به داده است

منبع تصویر

لایه منطق تجاری شامل عملکرد اصلی یا اجزای برنامه است. باید اطلاعات وارد شده توسط کاربر را از لایه ارائه بگیرد، لایه پایگاه داده را پرس و جو کند و آن داده را مطابق منطق تجاری تبدیل کند و نتایج را از طریق لایه ارائه به کاربر ارائه دهد. اما لایه منطق تجاری باید با سایر برنامه ها و همچنین کاربران انسانی ارتباط برقرار کند. برای این کار از یک API استفاده می کند.

API اطراف لایه منطق تجاری را می پوشاند تا برنامه را قادر می سازد با مشتریان API ارتباط برقرار کند

منبع تصویر

بنابراین تست API برای تایید منطق تجاری و همچنین عملکرد، امنیت و سایر جنبه های برنامه طراحی شده است. تست API بر اجزای منفرد یک برنامه مانند تست واحد یا ظاهر و ظاهر برنامه مانند تست رابط کاربری (UI) تمرکز نمی کند، بلکه بر روی کاری که برنامه انجام می دهد تمرکز می کند.

نمودار نشان می‌دهد که تست‌های API بر روی API تمرکز دارند در حالی که تست‌های واحد بر اجزای فردی در لایه منطق تجاری متمرکز هستند.

منبع تصویر

برای ارزیابی اینکه آیا API همانطور که قرار است کار می کند یا خیر، باید چندین آزمایش را اجرا کنید. بیایید به رایج ترین انواع زیر نگاهی بیندازیم.

 

انواع تست API

چندین روش تست API وجود دارد، از جمله:

  • تست عملکردی . این تست‌های API برای بررسی اینکه آیا یک API پاسخ مناسب را برای یک درخواست معین برمی‌گرداند طراحی شده‌اند.
  • تست بار . این نوع تست API نحوه رسیدگی به حجم زیادی از درخواست ها را در یک دوره کوتاه اندازه گیری می کند.
  • زمان اجرا و تست تشخیص خطا . این تست‌های API برای ارزیابی عملکرد واقعی API طراحی شده‌اند و معمولاً بر نظارت، خطاهای اجرا، نشت منابع یا تشخیص خطا تمرکز می‌کنند.
  • تست امنیتی این تست‌ها چگونگی واکنش یک API و مقاومت در برابر حملات سایبری را ارزیابی می‌کنند .
  • تست نفوذ تست‌های نفوذ شامل کاربرانی با دانش محدود API می‌شود که سعی می‌کنند به API حمله کنند، که آزمایش‌کنندگان را قادر می‌سازد تا بردار تهدید را از منظر بیرونی ارزیابی کنند.
  • تست فاز این نوع تست API تعداد زیادی درخواست تصادفی ارسال می کند تا ببیند آیا API شما با خطا پاسخ می دهد، هر یک از این ورودی ها را اشتباه پردازش می کند یا خراب می شود.
  • تست اعتبار سنجی آزمایش‌های اعتبارسنجی در اواخر مرحله آزمایش برای تأیید رفتار و کارایی API انجام می‌شوند.

برای بررسی عمیق‌تر تست API، از جمله انواع مختلف تست API و همچنین مزایا و چالش‌ها، این ویدئو را ببینید:

 

تست API نیز مهم است زیرا مزایای متعددی را نسبت به سایر انواع تست مانند تست واحد و UI ارائه می دهد.

به عنوان مثال، تست‌های واحد برای تأیید عملکرد اجزای جداگانه در یک برنامه واحد طراحی شده‌اند، در حالی که تست‌های API برای تأیید عملکرد همه اجزای سیستم به‌عنوان مورد نظر طراحی شده‌اند. این پوشش آزمایشی گسترده تر، شناسایی هر گونه اشکال در سطوح واحد، پایگاه داده و سرور را آسان تر می کند.

تست‌های API نسبت به تست‌های رابط کاربری سریع‌تر و ایزوله‌تر هستند، که شناسایی و رفع اشکال‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. طبق داده‌های آزمایشگاه اندرسن ، یک تست UI تقریباً هفت دقیقه اجرا می‌شود در حالی که یک تست API برای 12 ثانیه اجرا می‌شود. به این معنی که یک تست API حدود 35 برابر سریعتر از تست UI است.

شاید مهم‌تر از همه، آزمایش API به عملیات توسعه‌دهنده، تضمین کیفیت، توسعه و سایر تیم‌ها اجازه می‌دهد تا قبل از آماده شدن رابط کاربری، آزمایش عملکرد اصلی برنامه را آغاز کنند. این به آنها امکان می دهد تا هر گونه خطا یا ضعف را در مراحل اولیه توسعه شناسایی کنند. اگر بعداً در فرآیند شناسایی شوند، رفع این خطاها و نقاط ضعف در ساخت می‌تواند پرهزینه باشد و نیاز به بازنویسی مقادیر زیادی کد داشته باشد و انتشار محصول را به‌طور قابل‌توجهی به تأخیر بیاندازد.

اکنون که برخی از مزایای تست API را درک کردیم، بیایید نحوه انجام آن را مرور کنیم.

 

1. مشخصات API را مرور کنید.

قبل از شروع آزمایش، ابتدا باید هدف API، نحوه عملکرد API و چه نتایجی را هنگام استفاده از API انتظار داشته باشید. برای انجام این کار، می توانید مشخصات API را بررسی کنید.

به عنوان مثال، اگر در حال آزمایش یک API HTTP هستید، می‌توانید مشخصات OpenAPI را بررسی کنید، که یک توصیف رابط استاندارد و زبان برنامه‌نویسی برای APIهای HTTP تعریف می‌کند. این مشخصات تمام اشیاء، مقادیر و پارامترهای HTTP API، نحوه فراخوانی اشیاء، کارهایی که هر شیء انجام می دهد و چگونه می توان با هم استفاده کرد را شرح می دهد. بخش زیر نحوه عملکرد Request Body Object را توضیح می دهد، فیلدهای ثابت آن چیست، هنگام استفاده از این تابع چه چیزی را باید انتظار داشت و نمونه های بدن را درخواست کرد.

درخواست بخش Body Objection در مشخصات OpenAPI

منبع تصویر

2. الزامات تست API را تعیین کنید.

در مرحله بعد، باید الزامات تست API را تعیین کنید. این امر مستلزم آن است که مصرف کننده هدف API، ویژگی ها و عملکردهای آن و گردش کار برنامه و همچنین جنبه ها، اولویت ها و مشکلاتی را که برای آنها آزمایش می کنید، درک کنید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید بررسی کنید که هدرهای HTTP مطابق انتظار هستند یا پاسخی در یک بازه زمانی معقول دریافت می شود، همانطور که در طرح آزمایشی تعریف شده است.

همچنین باید خروجی مورد نظر را بدانید – که برای مثال می‌تواند کد وضعیت HTTP 2XX یا یک شی JSON باشد.

3. پارامترهای ورودی را تعریف کنید.

قبل از فراخوانی یک API، باید پارامترهای ورودی را تعریف کنید. این پارامترها اطلاعات مورد نیاز را به API ارسال می کنند تا بتواند عملکرد خود را انجام دهد و بنابراین برای تعیین اینکه آیا API مطابق انتظار عمل می کند ضروری است. برای مثال، یک REST API می‌تواند پارامترهای header، query و rest body را در میان دیگر انواع پارامترهای ورودی بپذیرد.

قبل از شروع تست API، مهم است که تمام ترکیب های ورودی ممکن را برنامه ریزی کنید.

4. تست های مثبت و منفی ایجاد کنید.

برای ارزیابی عملکرد یک API همانطور که انتظار می رود، باید ترکیبی از تست های مثبت و منفی را اجرا کنید.

  • تست‌های مثبت  برای بررسی عملکرد پایه API با استفاده از پارامترهای مورد نیاز و همچنین عملکرد اضافی با استفاده از پارامترهای اختیاری طراحی شده‌اند.
  • آزمایش‌های منفی  برای بررسی نحوه پاسخ API به عملیات‌های ممنوعه با استفاده از ورودی معتبر و نامعتبر کاربر، مانند تلاش برای وارد کردن نام کاربری که از قبل وجود دارد یا نام کاربری خالی است، طراحی شده‌اند.

5. یک ابزار تست API را انتخاب کنید.

اکنون شما آماده انتخاب یک ابزار تست API هستید که می تواند به خودکارسازی یا ساده سازی فرآیند تست API کمک کند. هنگام ارزیابی ابزارهای مختلف تست API، مهم است که بدانید چه نوع API را آزمایش خواهید کرد، چه نوع تست هایی را اجرا خواهید کرد و بودجه شما چقدر است.

اگر به دنبال توصیه‌هایی هستید، 10 بهترین ابزار تست API برای ساخت برنامه‌های کاربردی و ایمن را بررسی کنید .

به عنوان مثال، Postman یک گزینه عالی برای آزمایش API های REST است و می توانید به صورت رایگان شروع به کار کنید. برای آشنایی کامل با نحوه آزمایش API با استفاده از Postman، این ویدیو را بررسی کنید:

اتوماسیون API و آینده

با افزایش تعداد سرویس‌ها که به صدها API به هم پیوسته تکیه می‌کنند، انتظار می‌رود که تست API همچنان اهمیت خود را افزایش دهد. اتوماسیون API ، از طریق تست قوی API، کلید حفظ اتصال در اقتصاد دیجیتال و امکان انتشار سریعتر محصول است. این امکان را برای فرآیندهای تست دقیق، تکرارپذیر و کارآمد فراهم می‌کند که برای همگام شدن با سرعت و دامنه توسعه نرم‌افزار امروزی ضروری است.