29 مرداد 1402

وقتی UX بد می شود (و نحوه رفع آن و بهبود UX تجربه کاربری) یوزر اینترفیس

طراحی برای تجربه کاربری کاری است که همه طراحان انجام می دهند. UX اغلب به عنوان ابزاری برای طراحان برنامه یا وب در نظر گرفته می شود. با این حال، حتی یک طراح چاپی که مجله را تنظیم می کند، واکنش خواننده به مقیاس نوع، قرار دادن آگهی ها، و جهت هنری داستان های متوالی را پیش بینی می کند.

از آنجایی که همه طراحان تجارب کاربر را طراحی می کنند، نقش طراح UX به معنای شخصی است که بر ایجاد یک محصول یا خدمات با استفاده از تحقیق و آزمایش برای هدایت تصمیم گیری متمرکز شده است.

برای تحقیق و آزمایش هر چیزی، به معیارهایی نیاز دارید: یک خط مبنا و یک هدف برای اندازه گیری. هیچ مجموعه ای از معیارها برای همه پروژه ها مناسب نیست، اما از آنجایی که UX تمایل به سود مالی دارد، چارچوب معیارهای Pirate  - کسب، فعال سازی، حفظ، ارجاع، درآمد – محل شروع خوبی است.

ممکن است در برخی موارد به دنبال معیارهای بسیار متفاوت باشید. به عنوان مثال، یک موزه ممکن است موفقیت برنامه آموزشی خود را بر اساس تعداد دانش آموزانی که به مطالعه دیرینه شناسی ادامه می دهند، اندازه گیری کند. با این حال، اندازه‌گیری این نوع معیارها بسیار دشوار است. به جز چند مورد خاص، UX موفق بهره وری کاربر را افزایش می دهد، خطاها را کاهش می دهد، هزینه پشتیبانی را کاهش می دهد و فروش را افزایش می دهد.

بنابراین اگر به آسانی شمارش دلار است، چرا UX بد می شود؟

UX در مقابل اصول طراحی

برای درک اینکه UX چیست، باید درک کنید که UX چیست.

یکی از ساده ترین اصول طراحی برای درک سلسله مراتب است: بزرگتر مهمتر است، به عنوان مثال، عنوان از نظر بصری قوی تر از عنوان فرعی است، عنوان فرعی از نظر بصری قوی تر از متن اصلی است.

اصول طراحی از یک چیز ناشی می شود: طراحی انسان محور. در ابتدایی ترین سطح، بزرگتر مهمتر است، زیرا هر چه ببر دندان شمشیر بزرگتر ظاهر شود، احتمال بیشتری دارد که قصد دارد مرا بخورد.

تکامل انسان ها به قدری کند است که اگر در آن زمان یک گوشی هوشمند وجود داشت، یک نئاندرتال می توانست روی دکمه ای با همان دقت من ضربه بزند. انسان ماقبل تاریخ دارای حداقل اندازه دکمه مشابه انسان مدرن است: 48 x  48 پیکسل. اصول طراحی تغییر نمی کند، نیازی به تحقیق ندارد و نیازی به تایید با آزمایش ندارد.

از طرف دیگر، یک نئاندرتال نمی توانست یک گوشی هوشمند را درک کند، چه برسد به یک اپلیکیشن. شما فقط باید یک نسل به عقب برگردید تا افراد کاملاً باهوشی را پیدا کنید که از یک الگوی طراحی رایج گیج شده اند.

برخلاف اصول طراحی، تجربه کاربری خانه ای است که روی ماسه ساخته شده است. وقتی شن جابجا می شود، دیوارها می ترکند. آجرها هنوز جامد هستند، اما باران می بارد.

از آنجایی که UX موثر موقتی است،  بازگشت سرمایه نیز موقتی است .

تکنولوژی UX را شکست می دهد

فناوری با سرعتی سریع در حال گسترش است. با توسعه فناوری، تجربه کاربری تعریف شده توسط آن فناوری تغییر می کند.

مثال کلاسیک انقلاب موبایل است، اما تغییرات تکنولوژیک لزوماً به معنای سخت افزار نیست. یکی از مهم‌ترین تغییرات در UXD (طراحی تجربه کاربر) در حرفه من، محبوبیت AJAX است  - فرآیند استفاده از جاوا اسکریپت برای بارگذاری داده‌های جدید بدون تازه کردن صفحه. این یکپارچگی از اوایل دهه 2000 وجود داشته است ، اما تنها در ده سال گذشته که کد دستیابی به آن ساده شده است، به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است.

قانون جاکوب بیان می کند که کاربران بیشتر وقت خود را در سایت های دیگر می گذرانند و در نتیجه ترجیح می دهند سایت شما با پیروی از الگوهای طراحی آشنا مانند سایر سایت ها عمل کند.

حتی اگر UX شما به شدت آزمایش و بهینه شده باشد، زمانی که سایت‌ها و سرویس‌های دیگر تحقیقات خود را انجام می‌دهند، در حال آزمایش در زمینه فناوری‌های جوان‌تر هستند و Jakob Nielsen به «سایت‌های دیگر» اشاره می‌کند که شروع به تغییر می‌کنند. در نتیجه UX سایت شما به تدریج فرسایش می یابد.

پیامد تغییرات مداوم فناوری این است که تحقیقات کاربران دائماً باطل می شود. UX یک برنامه، سایت یا سرویس به محض ایجاد شروع به کاهش می کند .

چرخه عمر تجربه کاربر

انسان ها دو انگیزه عمیق دارند: بقا و تولید مثل. مهمترین چیز، بقا، به کشف بستگی دارد – منابع غذایی جدید، مسیرهای جدید از طریق قلمرو خطرناک، راه های جدید برای پوست یک ماموت. ما از نظر بیولوژیکی برای جستجوی چیزهای جدید برنامه ریزی شده ایم.

یک کاربر معمولی از سه مرحله ارتباط با یک سایت، برنامه یا سرویس عبور می کند: کشف > راحتی > کسالت. ریزش یا ریزش در مرحله کشف (اگر مرحله آسایش خیلی کند باشد) یا مرحله کسالت رخ می دهد. نقطه شیرین مرحله راحتی است. این بخشی از رابطه تجاری-مشتری است که در آن مشتری به حداقل پشتیبانی نیاز دارد و کمترین احتمال را دارد که آن را ترک کند.

مؤثرترین شکل UX  - به معنای آن که اکثر معیارها را برآورده می کند – به سرعت کاربر را از اکتشاف به راحتی منتقل می کند و سپس به طور مداوم کاربر را به شروع مرحله راحتی آسان می کند بدون اینکه دوباره به اکتشاف بازگردد.

این را می‌توان با اکتشافات کوچک متعدد، تکه‌های کوچک تجربه جدید، از تغییرات ساده در عملکرد گرفته تا اصلاحات سبک به دست آورد.

خلاصه

تمام UXD ها ، صرف نظر از کیفیت، سطح سرمایه گذاری و مهارت پزشک، از لحظه ای که ایجاد می شوند شروع به تنزل می کنند.

اصول طراحی مانند سادگی، شاخص های خوبی از موفقیت UID (طراحی رابط کاربری) و بی انتها هستند. سیستم‌های طراحی جامع، دارایی‌های برند و محتوا  بازگشت سرمایه خوبی را ارائه می‌کنند .

مؤثرترین UX به طور گسترده آشنا است و به طور مداوم به روش‌های کوچک تازه‌سازی می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا از راحتی چیزهای آشنا لذت ببرند و در عین حال هیجان کشف را بارها و بارها تجربه کنند.

تصویر ویژه از عکس‌های ولفگانگ هاسلمان و  شینی فرناندو استفاده می‌کند .

بن ماس

بن ماس سردبیر ارشد WebdesignerDepot است. او کارهایی را برای استارت آپ های برنده جوایز و نام های جهانی از جمله IBM ، UBS و FBI طراحی و کدگذاری کرده است . یکی از این روزها او یک ماراتن زیر 4 ساعته را اجرا خواهد کرد. در توییتر سلام کنید .